Po městě vás snadno dopraví do práce, v kopcovitém terénu se s vámi rozdělí o zátěž a usnadní výšlap. Vaše výlety budou hned o něco pestřejší. Pojďme si povědět, jak vybrat elektrokolo, které vám nejlépe sedne a dopraví vás i do míst, na která byste si s obyčejným kolem museli vytyčit několik dní.
- David, redaktor Heureka.cz
- Doba čtení: 7 minut
Jak vybrat elektrokolo podle základního dělení

Městská
Chystáte se pravidelně dojíždět do práce, ale zároveň nechcete dorazit úplně servaní? Městské elektrokolo vás hladce dopraví po silnicích i cyklostezkách.
Snížený rám bez středové tyče – pohodlný nástup
Jednoduché ovládání
Vzpřímený posed se širokým sedlem
Často vybavené nosičem
Nevhodné do terénu a strmých kopců

Treková a krosová
Rádi byste si sjeli do města, ale i na výlet do přírody? Sáhněte po trekových či krosových elektrokolech. Na trekových modelech najdete oproti krosovým více výbavy uzpůsobené do města (blatníky, světla, nosiče).
Univerzální – jízda po městě i v lehkém přírodním terénu
Sportovnější varianta městského elektrokola
Dlouhý dojezd
Vyšší hmotnost oproti městským
Nevhodné do těžkého terénu

Horská
Do pořádného terénu vyrazte s horským elektrokolem. Na silnici však počítejte s větším odporem kol a vyšší spotřebou energie než u lehkých městských modelů.
Odolná konstrukce
Citlivý elektromotor
Kvalitní odpružení vhodné do nezpevněného terénu
Velký počet převodů – alespoň 6 stupňů
Složitější manipulace
Méně vhodné na silnice

Silniční
Na silničním elektrokole teprve poznáte, jak lehká může konstrukce kola být. Po tomto typu sáhnete spíše coby zkušený jezdec, který počítá s menší dopomocí v náročném terénu nebo protivětru.
Nízká hmotnost
Sportovní ráz vhodný pro zkušenější cyklisty
Na silnice, roviny a upravené cesty
Méně výkonný motor
Nižší kapacita baterie

Skládací
Vyměňujete během dne elektrokolo za jiný dopravní prostředek? Pak zauvažujte nad skládacím elektrokolem. To vás dopraví spíše na kratší vzdálenosti, ale hladce se vymotá ze všech překážek města.
Do města
Nižší hmotnost
Obratnost
Možnost složení do kompaktních rozměrů
Nevhodné do terénu
Kratší dojezd

FatBike
Elektro fatbike se nikoho na nic neptá. Vycházejí z horských elektrokol a jsou určeny do bahnitého terénu nebo například na sníh (průměr kol se pohybuje od 4 do 5 palců). Dokážete s nimi bez větších problémů projet prakticky kdekoli a za jakéhokoli počasí.
Pro celoroční ježdění
Výborné brodivé schopnosti
Veliký dojezd až 100 km
Krkolomné zatáčení
Vysoká hmotnost
Nevhodné na silnice kvůli velikému odporu kol
Důležité parametry při výběru elektrokola
Velikost rámu
Podle vaší postavy vybírejte vhodnou výšku rámu. Tu obvykle výrobci uvádějí v palcích (1" = 2,54 cm). Rám by měl být umístěn zhruba 5 cm od rozkroku osoby stojící obkročmo nad kolem. Do města vám budou pohodlnější nižší rámy pro snadnější sesedání. Naopak na trek volte i o 2 palce vyšší pro lepší stabilitu v terénu.
Velikost rámu (palce) | Výška postavy (cm) |
---|---|
13 | 130–140 |
14 | 140–150 |
15 | 150–155 |
16 | 155–165 |
17–18 | 165–175 |
19–20 | 175–185 |
21–22 | 185–195 |
23–24 | 195 a vyšší |
Průměr kol
Stejně jako rám se i průměr kola udává v palcích. Čím větší kolo, tím lépe se vypořádá s nerovnostmi a spíše sedne vyšší osobě. Menší kolo zas lépe reaguje na zrychlení a dobře se s ním manévruje.
- Městská: na proměnlivou dynamiku jízdy volte kola o 28".
- Treková / krosová a silniční: nejčastěji se setkáte s pneumatikami o 28".
- Horská a FatBike: průměr obvykle 26 ", 29" a 27,5". Větší průměr (29") lépe reaguje na výmolech a jiných překážkách, nižší (26" a 27,5") je naopak obratnější a živější.
- Skládací: zde najdete opravdu veliké rozpětí, většinou však 20".
Nosnost
Nosnost se nejčastěji pohybuje mezi 110 – 150 kg, u namáhanějších horských a trekových elektrokol by neměla klesnout pod 130 kg. Kromě vaší váhy počítejte také s dodatečnými kily například při cykloturistice s krosnou a stanem. Pokud se chystáte na několikadenní trek, volte taková elektrokola, která vám unesou veškerou výbavu.
Pohon
Elektrický pohon vás sice nutnosti šlapání úplně nezbaví, ale tuto práci vám znatelně ulehčí. U pohonu hraje důležitou roli umístění motoru. Rozlišují se dvě hlavní polohy motoru, a to středové a nábojové, ty se dále dělí na přední a zadní:
Umístění motoru | Typ elektrokola | Výhody | Nevýhody |
---|---|---|---|
Přední náboj | městské či skládací | příznivá cena | horší ovladatelnost, nebezpečí podkluzování |
Zadní náboj | terénní | lepší jízdní vlastnosti | složitější výměna zadního kola |
Středová část kola | horské | perfektní ovladatelnost, vyváženost | vyšší cena |
Dojezd
Základní elektrokola ujedou zhruba 50 km, ta lepší klidně 80–100 km. Drahé modely dosahují až 180 km a více na jedno nabití. Váš dojezd však dále ovlivňuje zatížení elektrokola, terén i styl jízdy. Čím vyšší kapacita baterie, tím delší by měl dojezd být. Nejvyšší hodnoty obecně mají horská elektrokola – cca 150 km, nejméně potom městská – cca 60 km.
Baterie
U baterie vás bude zajímat kapacita i její umístění. Elektrokola s kapacitou 9 Ah urazí přibližně 40–70 km na jeden zátah. Baterie s 15 Ah nabídnou i 120km dojezd. Umístěna může být na rámu, nosiči i za sedlovou tyčí. Baterii můžete dobíjet i několikrát týdně. Proto se zaměřte na to, jakým způsobem se zapojuje.
- Umístění na rámu: nenarušuje vzhled, optimálně rozkládá hmotnost, může lehce překážet při instalaci držáku na lahev
- Umístění na nosiči: často u městských elektrokol, snadno odnímatelná
- Umístění za sedlovou tyčí: optimálně rozkládá hmotnost, kolo však z prostorových důvodů neumožňuje velké převody, vhodnější do města a mírného terénu
Kapacita baterie je hodnota, která udává, jaké množství elektrického náboje je baterie schopna pojmout. Její jednotkou je Ampérhodina (Ah). Uváděná kapacita však není neměnná. V průběhu let klesá a také kolísá v závislosti na okolních podmínkách. V zimě se obvykle vybíjí rychleji.
Nabíjení
Většina elektrokol by se měla nabít do 4 hodin. K tomu vám postačí nabíječka a běžná zásuvka. Při nabíjení myslete na to, že by baterie vždy měla dosáhnout maximální hodnoty.
Na specializovaných stránkách cyklovýletů dále naleznete mapu všech míst v České republice, kde své elektrokolo můžete nechat dobít, většinou i bezplatně. Nabíječku však s sebou musíte vozit vlastní.
Během provozu se snažte neklesnout pod 20 % kapacity baterie.
Komponenty
O kvalitě elektrokola rozhoduje i zpracování komponent. Pokud se chystáte do terénu, vyberte si elektrokolo s odpruženou vidlicí. Na delších výletech oceníte kvalitní převodovku, která ušetří energii nejen vaši, ale i motoru. Nezapomeňte ani na brzdy. Zatímco u městských elektrokol vám stačí základní V-brzdy, na náročném sjezdu se neobejdete bez kotoučových.
- Brzdy: dělíme na ráfkové a kotoučové. Ráfkové se u elektrokol používají spíše výjimečně kvůli vyšší hmotnosti kola, proto je nalezneme spíše u levnějších městských elektrokol. Na horských modelech se často používají kotoučové brzdy hydraulické, které jsou vysoce spolehlivé i za mokra.
- Přední vidlice: rozlišujeme pevné a odpružené vidlice. Pevné provedení se používá u silničních nebo levnějších trekových modelů. Častější odpružené modely najdete u horských a některých trekových variant. Řada vidlic je dnes vybavena zámkem, kterým může jezdec vidlici uzamknout na zpevněném povrchu.
- Převodovka: obecně platí, že čím více převodových stupňů máte k dispozici, tím lépe. Více stupňů znamená pozvolnější přechod „přehazování“ a tedy hladší jízdu. Nevýhodou širokých kazet je vyšší riziko křížení řetězu, a tím i jeho vyšší tření a opotřebení.
- Snímač šlapání: existuje otáčkový a torzní snímač. V prvním případě snímač pozná, jestli a jak rychle šlapete. Podle toho následně upraví dopomoc. Složitější torzní snímač kromě pedálů registruje i napnutí řetězu. Díky tomu lépe odpovídá vaší jízdě a nabízí plynulejší pohon.
- Řídítka: u městských elektrokol bývají zahnutá takovým způsobem, aby mohl jezdec sedět s narovnanými zády a nikoli v předklonu. Naopak silničky jsou konstruovány s nízkými řídítky pro zajištění co nejnižšího odporu.
- Sedlo: provedení sedla se často liší u dámského a pánského elektrokola. Dámské provedení bývá širší a kratší. Střed sedla je obvykle měkčen gelovou výplní.
- Řetěz: na elektrokolech s motorem umístěným vpředu nebo vzadu najdete běžný řetěz standardního provedení. U středového pohonu je třeba kvalitnějších řetězů se zvýšenou pevností.
Materiál
Na většině elektrokol najdete pevný, avšak relativně těžký hliníkový rám. Mimo hliník můžete volit i dural neboli všechny pevné slitiny hliníku. Dražší elektrokola mohou být vybavena karbonovým rámem, který využijete především na delší vzdálenosti a pro sportovní účely. Jeho hlavní výhodou je nízká hmotnost a mimořádná odolnost.
Přídavné funkce
Díky elektronice vám kola s motorem nabídnou řadu přídavných funkcí, se kterými budete mít například lepší přehled o svém výkonu. S dodatečnými funkcemi roste pochopitelně cena výrobku.
Umístěn na řídítkách. Přehledně informuje o stavu baterie a nastavení motorové asistence.
Jednodušší LED displej vám umožní elektrokolo zapnout, nastavovat stupeň dopomoci a zjistit stav baterie. Pokročilejší LCD displej se obvykle nachází na vidlici řídítek a funguje jako jednoduchý počítač. Informuje o výkonu, průměrné rychlosti a technických parametrech daného modelu.
Pokročilá ovládací možnost, která jezdci nabízí i GPS navigaci, podrobný záznam trasy, a dokonce tréninkové režimy. Velkou výhodou je možnost propojení s telefonem.
Pohodlné připojení chytrého telefonu, který lze během jízdy nabíjet, a tím mít přístup k GPS a jiným záznamům.
Přídavná funkce, která vám ulehčí vedení elektrokola například na chodníku. Uvedete ho do chodu bez nutnosti šlapání.
Příslušenství
Cyklistické brýle Cyklistické dresy Cyklistické kalhoty Nosiče na kolo Zámky na kolo Světla na kolo Cyklistické zvonky
Nejčastější dotazy
Pánská elektrokola mívají vyšší horní část rámu a řídítka jsou od sedla znatelně dál než u dámských verzí.
Dámská elektrokola mohou mít horní rám veden rovnoběžně se spodním, aby se především drobnějším ženám dobře nasedalo. U horských modelů se takové provedení však většinou nevyskytuje.
Také dětem můžete pořídit elektrokolo. Dětská elektrokola mají užší řídítka a pochopitelně menší rozměry. Často je poznáte i podle různobarevných motivů a jednoduché obsluhy, která nemusí obsahovat ani přehazovačku.
Pravidelně kontrolujte funkčnost brzd, nahuštění pneumatik a dotažení všech komponentů. Zhruba každých 250 km byste také měli promazat řetěz a ložiska tak, aby jízda byla co nejplynulejší.
Baterii byste měli dobíjet po každé jízdě, i když jste zrovna vyjeli jen na kratší vyjížďku. Nebojte se, že byste častým nabíjením baterii škodili, naopak ji tím budete udržovat v dobrém stavu. Po jízdě ji nechte vychladnout a teprve poté ji nabijte. Pokud se chystáte čistit elektrokolo po blátivém výletě, nezapomeňte baterii vždy vyjmout z rámu. Stejně tak ji mimo sezónu skladujte odděleně.
Nejvyšší zákonem povolená rychlost elektrokol určených na veřejnou komunikaci nesmí přesáhnout 25 km/h, což odpovídá 250W pohonům. Vyšší pohony bývají uměle snižovány omezovačem rychlosti. Přesto některá horská elektrokola mohou vyvinout i vyšší rychlost. S tou však mohou vyjíždět pouze mimo silnice a cyklostezky, v tzv. off-road režimech.
Chystáte-li se elektrokolo převážet, zkontrolujte si parametry nosičů na auto. Elektrokola jsou totiž výrazně těžší než klasická kola a zdaleka ne každý nosič je na takovou hmotnost dimenzován. V případě nosičů na střechu vozu navíc do hry vstupuje nosnost samotné střechy, obecně je proto vhodnější nosič na tažném zařízení, a to ideálně robustnější dvoupalcový.
Vyrážíte na kolo, koloběžku nebo hoverboard? Praktické tipy a rady při výběru vybavení najdete na naší stránce Cyklistika.