Jak vybrat elektrokolo?

Po městě vás snadno dopraví do práce, v kopcovitém terénu se s vámi rozdělí o zátěž a usnadní výšlap. Vaše výlety budou hned o něco pestřejší. Přečtěte si, jak vybrat elektrokolo, které vám nejlépe sedne a dopraví vás i do míst, na která byste si s obyčejným kolem museli vytyčit několik dní.

  • Jakub, redakce Heureka.cz
  • Doba čtení: 7 min.

Jak vybrat elektrokolo podle základního dělení

Městská

Chystáte se pravidelně dojíždět do práce, ale zároveň nechcete dorazit úplně servaní? Městská elektrokola vás hladce dopraví po silnicích i cyklostezkách.

  • Snížený rám elektrokola bez středové tyče zajistí pohodlný nástup

  • Vzpřímený posed se širokým sedlem

  • Často vybavené nosičem

  • Jednoduché ovládání

  • Nevhodné do terénu a strmých kopců

Městská elektrokola

Trekingová / krosová

Rádi byste si sjeli do města, ale i na výlet do přírody? Volte trekingová elektrokola. Na trekingových modelech najdete oproti krosovým více výbavy uzpůsobené do města (blatníky, světla, nosiče).

  • Univerzální pro jízdu po městě i v lehkém přírodním terénu

  • Sportovnější varianta městského elektrokola

  • Dlouhý dojezd

  • Vyšší hmotnost oproti městským

  • Nevhodné do těžkého terénu

Treková elektrokola krosová

Horská

Do pořádného terénu vytáhněte horská elektrokola . Na silnici však počítejte s větším odporem kol a vyšší spotřebou energie než u lehkých městských modelů.

  • Kvalitní odpružení vhodné do nezpevněného terénu

  • Velký počet převodů (alespoň 6 stupňů)

  • Citlivý elektromotor

  • Odolná konstrukce

  • Méně vhodné na silnice

  • Složitější manipulace

Horská elektrokola

Celoodpružená horská elektrokola Celoodpružená elektrokola Enduro elektrokola

Silniční

Silniční elektrokola vám ukáží, jak lehká může být konstrukce elektrokola. Po tomto typu sáhnete spíše coby zkušený jezdec, který počítá s menší dopomocí v náročném terénu nebo protivětru.

  • Sportovní ráz vhodný pro zkušenější cyklisty

  • Na silnice, roviny a upravené cesty

  • Nízká hmotnost

  • Nižší kapacita baterie

  • Méně výkonný motor

Silniční elektrokola

Skládací

Vyměňujete během dne elektrokolo za jiný dopravní prostředek? Pak v nabídce nepřehlédněte skládací elektrokola . Ta vás dopraví spíše na kratší vzdálenosti, ale hladce se vymotají ze všech překážek města.

  • Možnost složení do kompaktních rozměrů

  • Obratnost potřebná do města

  • Nižší hmotnost

  • Nevhodné do terénu

  • Kratší dojezd

Skládací elektrokola

Fatbike

Elektro fatbike se nikoho na nic neptá. Vychází z horských elektrokol a je určený do bahnitého terénu nebo např. na sníh (průměr kol se pohybuje od 4 do 5 palců). Dokážete s ním bez větších problémů projet prakticky kdekoliv a za jakéhokoliv počasí.

  • Výborné brodivé schopnosti

  • Veliký dojezd až 100 km

  • Pro celoroční ježdění

  • Nevhodné na silnice (větší odpor kol)

  • Krkolomné zatáčení

  • Vysoká hmotnost

Elektro fatbike

V našem článku se dočtete vše o Zabezpečení elektrokola. Tip na výlet najdete na naší stránce Nejlepší cyklostezky na Moravě.

Jaké elektrokolo podle pohlaví

Stejně jako u kol bez pohonu, najdete i mezi elektrokoly pro muže a ženy několik rozdílů. Pánská elektrokola mívají vyšší horní část rámu a řídítka jsou od sedla znatelně dál než u dámských verzí.

Pánská elektrokola

Dámská elektrokola mohou mít horní rám veden rovnoběžně se spodním, aby se především drobnějším ženám dobře nasedalo. Dámská horská elektrokola však takové provedení většinou nenabízí.

Dámská elektrokola Dámská treková elektrokola Dámská městská elektrokola

Také dětem můžete pořídit elektrokolo. Dětská elektrokola mají užší řídítka a pochopitelně menší rozměry. Často je poznáte i podle různobarevných motivů a jednoduché obsluhy, která nemusí zahrnovat ani přehazovačku.

Výběr elektrokola a důležité parametry

Velikost rámu

Podle vaší postavy vybírejte vhodnou výšku rámu. Tu obvykle výrobci uvádějí v palcích (1" = 2,54 cm). Rám by měl být umístěn zhruba 5 cm od rozkroku osoby stojící obkročmo nad kolem. Do města vám budou pohodlnější nižší rámy pro snadnější sesedání. Naopak na trek volte i o 2 palce vyšší pro lepší stabilitu v terénu.

Velikost rámu (palce) Výška postavy (cm)
13 130–140
14 140–150
15 150–155
16 155–165
17–18 165–175
19–20 175–185
21–22 185–195
23–24 195 a vyšší

Průměr kol

Stejně jako rám se i průměr kola udává v palcích. Čím větší kolo, tím lépe se vypořádá s nerovnostmi a spíše sedne vyšší osobě. Menší kolo zas lépe reaguje na zrychlení a dobře se s ním manévruje.

  • Městská - na proměnlivou dynamiku jízdy volte kola o 28"
  • Treková / krosová a silniční - nejčastěji se setkáte s pneumatikami o 28"
  • Horská a FatBike - průměr obvykle 26 ", 29" a 27,5" (větší průměr 29" lépe reaguje na výmolech a jiných překážkách, nižší 26" a 27,5" je naopak obratnější a živější)
  • Skládací - zde najdete opravdu veliké rozpětí, většinou však 20"

Nosnost

Nosnost se nejčastěji pohybuje mezi 110 – 150 kg, u namáhanějších horských a trekových elektrokol by neměla klesnout pod 130 kg. Kromě vaší váhy počítejte také s dodatečnými kily např. při cykloturistice s krosnou a stanem. Pokud se chystáte na několikadenní trek, volte taková elektrokola, která vám unesou veškerou výbavu.

Pohon

Elektrický pohon vás sice nutnosti šlapání úplně nezbaví, ale tuto práci vám znatelně ulehčí. U pohonu hraje důležitou roli umístění motoru. Rozlišují se dvě hlavní polohy motoru, a to středové a nábojové, které se dále dělí na přední a zadní.

Umístění motoru Typ elektrokola Výhody Nevýhody
přední náboj městské či skládací příznivá cena horší ovladatelnost, nebezpečí podkluzování
zadní náboj terénní lepší jízdní vlastnosti složitější výměna zadního kola
středová část kola horské perfektní ovladatelnost, vyváženost vyšší cena

Elektrokola s motorem v zadním kole Elektrokola se středovým motorem Dámská elektrokola se středovým pohonem

Dojezd

Základní elektrokola ujedou zhruba 50 km, ta lepší klidně 80 - 100 km. Drahé modely dosahují 180 km a více na jedno nabití. Váš dojezd však dále ovlivňuje zatížení elektrokola, terén i styl jízdy. Čím vyšší kapacita baterie, tím delší by měl dojezd být. Nejvyšší hodnoty obecně mají horská elektrokola – cca 150 km, nejméně potom městská – cca 60 km.

Baterie

U baterie vás bude zajímat kapacita i její umístění. Elektrokola s kapacitou 9 Ah urazí přibližně 40–70 km na jeden zátah. Baterie s 15 Ah nabídnou i 120km dojezd. Umístěna může být na rámu, nosiči i za sedlovou tyčí. Baterii můžete dobíjet i několikrát týdně. Proto se zaměřte na to, jakým způsobem se zapojuje.

  • Umístění na rámu - nenarušuje vzhled, optimálně rozkládá hmotnost, může lehce překážet při instalaci držáku na lahev
  • Umístění na nosiči - často u městských elektrokol, snadno odnímatelná
  • Umístění za sedlovou tyčí - optimálně rozkládá hmotnost, kolo však z prostorových důvodů neumožňuje velké převody, vhodnější do města a mírného terénu
Více o kapacitě

Kapacita baterie je hodnota, která udává, jaké množství elektrického náboje je baterie schopna pojmout. Její jednotkou je ampérhodina (Ah). Uváděná kapacita však není neměnná. V průběhu let klesá a také kolísá v závislosti na okolních podmínkách. V zimě se obvykle vybíjí rychleji.

Nabíjení

Většina elektrokol by se měla nabít do 4 hodin. K tomu vám postačí nabíječka a běžná zásuvka. Při nabíjení myslete na to, že by baterie vždy měla dosáhnout maximální hodnoty.

Na různých specializovaných stránkách naleznete mapy míst v České republice, kde své elektrokolo můžete nechat dobít, většinou i bezplatně. Nabíječku však s sebou musíte vozit vlastní. Během provozu se snažte neklesnout pod 20 % kapacity baterie.

Komponenty

O kvalitě elektrokola rozhoduje i zpracování komponent. Pokud se chystáte do terénu, vyberte si elektrokolo s odpruženou vidlicí. Na delších výletech oceníte kvalitní převodovku, která ušetří energii nejen vaši, ale i motoru. Nezapomeňte ani na brzdy. Zatímco u městských elektrokol vám stačí základní V-brzdy, na náročném sjezdu se neobejdete bez kotoučových.

Více o komponentech
  • Brzdy: dělíme na ráfkové a kotoučové. Ráfkové se u elektrokol používají výjimečně kvůli vyšší hmotnosti kola, proto je nalezneme spíše u levnějších městských elektrokol. Na horských modelech se často používají kotoučové brzdy hydraulické, které jsou vysoce spolehlivé i za mokra.
  • Přední vidlice: rozlišujeme pevné a odpružené vidlice. Pevné provedení se používá u silničních nebo levnějších trekových modelů. Častější odpružené modely najdete u horských a některých trekových variant. Řada vidlic je dnes vybavena zámkem, kterým může jezdec vidlici uzamknout na zpevněném povrchu.
  • Převodovka: obecně platí, že čím více převodových stupňů máte k dispozici, tím lépe. Více stupňů znamená pozvolnější přechod „přehazování“ a tedy hladší jízdu. Nevýhodou širokých kazet je vyšší riziko křížení řetězu, a tím i jeho vyšší tření a opotřebení.
  • Snímač šlapání: existuje otáčkový a torzní snímač. V prvním případě snímač pozná, jestli a jak rychle šlapete. Podle toho následně upraví dopomoc. Složitější torzní snímač kromě pedálů registruje i napnutí řetězu. Díky tomu lépe odpovídá vaší jízdě a nabízí plynulejší pohon.
  • Řídítka: u městských elektrokol bývají zahnutá takovým způsobem, aby mohl jezdec sedět s narovnanými zády a nikoliv v předklonu. Naopak silničky jsou konstruovány s nízkými řídítky pro zajištění co nejnižšího odporu.
  • Sedlo: provedení sedla se často liší u dámského a pánského elektrokola. Dámské provedení bývá širší a kratší. Střed sedla je obvykle změkčen gelovou výplní.
  • Řetěz: na elektrokolech s motorem umístěným vpředu nebo vzadu najdete běžný řetěz standardního provedení. U středového pohonu je třeba kvalitnějších řetězů se zvýšenou pevností.

Materiál

Na většině elektrokol najdete pevný, avšak relativně těžký hliníkový rám. Mimo hliník můžete volit i dural, tedy všechny pevné slitiny hliníku. Dražší elektrokola mohou být vybavena karbonovým rámem, který využijete především na delší vzdálenosti a pro sportovní účely. Jeho hlavní výhodou je nízká hmotnost a mimořádná odolnost.

Přídavné funkce

Díky elektronice vám kola s motorem nabídnou řadu přídavných funkcí, se kterými budete mít např. lepší přehled o svém výkonu. S dodatečnými funkcemi roste pochopitelně cena výrobku.

Ovládací panel

Umístěn na řídítkách. Přehledně informuje o stavu baterie a nastavení motorové asistence.

Displej

Jednodušší LED displej vám umožní elektrokolo zapnout, nastavovat stupeň dopomoci a zjistit stav baterie. Pokročilejší LCD displej se obvykle nachází na vidlici řídítek a funguje jako jednoduchý počítač. Informuje o výkonu, průměrné rychlosti a technických parametrech daného modelu.

Smart systém

Pokročilá ovládací možnost, která jezdci nabízí i GPS navigaci, podrobný záznam trasy, a dokonce tréninkové režimy. Velkou výhodou je možnost propojení s telefonem.

USB konektor

Pohodlné připojení chytrého telefonu, který lze během jízdy nabíjet, a tím mít přístup k GPS a jiným záznamům.

WALK

Přídavná funkce, která vám ulehčí vedení elektrokola např. na chodníku. Uvedete ho do chodu bez nutnosti šlapání.

Příslušenství

Cyklistické helmy

Cyklistické rukavice

Cyklistické brýle

Cyklistické dresy

Cyklistické kalhoty

Nosiče na kolo

Zámky na kolo

Světla na kolo

Zvonky na kolo

Nejčastější dotazy

Jak pečovat o elektrokolo?

Pravidelně kontrolujte funkčnost brzd, nahuštění pneumatik a dotažení všech komponentů. Zhruba každých 250 km byste také měli promazat řetěz a ložiska tak, aby jízda byla co nejplynulejší.

Jak pracovat s baterií?

Baterii byste měli dobíjet po každé jízdě, i když jste zrovna vyjeli jen na kratší vyjížďku. Nebojte se, že byste častým nabíjením baterii škodili, naopak ji tím budete udržovat v dobrém stavu. Po jízdě ji nechte vychladnout a teprve poté ji nabijte. Pokud se chystáte čistit elektrokolo po blátivém výletě, nezapomeňte baterii vždy vyjmout z rámu. Stejně tak ji mimo sezónu skladujte odděleně.

Jaká je maximální povolená rychlost elektrokola?

Nejvyšší zákonem povolená rychlost elektrokol určených na veřejnou komunikaci nesmí přesáhnout 25 km/h, což odpovídá 250W pohonům. Vyšší pohony bývají uměle snižovány omezovačem rychlosti. Přesto některá horská elektrokola mohou vyvinout i vyšší rychlost. S tou však mohou vyjíždět pouze mimo silnice a cyklostezky, v tzv. off-road režimech.

Jak elektrokolo převážet?

Chystáte-li se elektrokolo převážet, zkontrolujte si parametry nosičů na auto. Elektrokola jsou totiž výrazně těžší než klasická kola a zdaleka ne každý nosič je na takovou hmotnost dimenzován. V případě nosičů na střechu vozu navíc do hry vstupuje nosnost samotné střechy, obecně je proto vhodnější nosič na tažném zařízení.

Další užitečné články

Zabezpečení elektrokola Nejlepší cyklostezky na Moravě Nejlepší cyklotrasy na Šumavě